Student zahraničních věcí v Anglii (část druhá)

Student zahraničních věcí v Anglii (část druhá)

PRVNÍ SEMESTR V ANGLII

Před půl rokem, jsem přijel do Anglie studovat Business Management na univerzitě v Newcastle upon Tyne. První semestr je úspěšně za mnou, tak se pojďme trochu ohlédnout jak to tady všechno vlastně funguje. Ještě dodatek: Doporučuji pohodlně se usadit a uvařit si hrnek dobré horké kávy anebo správně vychlazené české pivo. Protože až přijedete do Anglie, tak obě tyto suroviny se pravděpodobně používají místo zlata na uchovávání hodnoty – jinak si nedokážu vysvětlit jak může cena skleničky piva v hospodě a šálku kávy z automatu (Costa) překročit stokorunu. 😀 Popravdě jsou ale také levnější automaty s kávou za 30 Kč a méně pitelné “pivo” začínající na 40 Kč za plechovku v Tesco.

Čtěte také Student zahraničních věcí v Anglii (část první)

Trochu více o skutečném univerzitním životě a předmětech, kterými jsem procházel v prním semestru. Můj bakalář trvá celkem 4 roky. Skládá se ze dvou roků studia, třetího ročníku stráveném na roční placené praxi a následný finální čtvrtý ročník zpět ve škole. Rozvrh hodin si neskládáme sami, ale dostaneme jej již hotový od univerzity. Můj první půlrok se skládál ze tří modulů – ke každému zkusím krátce sepsat jeho obsah.

Business Management – 1. Rok – První semestr

  • Financial Decision Making (Obecný přehled a rozhodování o financích v podniku)
  • Managing People at Work (Management lidí na pracovišti)
  • Building Business Practice (Rozvíjení osobních kvalit a schopností spoluprácí v týmu)
    +   Academic Language Skills – nepovinné (Základní seznámení s jazykovými zásadami studium a pro psaní esejí)

 

CO A JAK SE TADY UČÍME?

Financial Decision Making

Mě vlastně bavil nejvíce ze všech tří modulů. V podstatě se jednalo o rekapitulaci středoškolského učiva – jelikož jsem studoval Obchodní akademii s účetnictvím, ekonomikou a financema a tento modul se opíral o znalosti z těchto předmětů. K tomu co už jsem znal přibylo trochu navrch a nebylo to nijak zvlášť náročné. Trochu víc s tím bohužel bojovali kamarádi z gymplu, kteří většinu učiva viděli poprvé. Modul se zkládal z hodinových přednášek pro místnost 400 studentů a pak praktických seminářů už pouze s 20 studenty. Na hodinové přednášce seznámení s učivem a pak v semináři propočítání nějakých příkladů na dané učivo, zkontrolování zadané práce a otázek které studenti k učivu mají. Na většinu úkolů stačilo zázemi ekonomické školy a logika spolu s pár vzorečky a principy, které jsme se dozvěděli v průběhu studia.

Primárně jsme získávali široký přehled nijak do hloubky, takže věci jako rozumnět závarečné rozvaze v účetnitcví Aktiva/Pasiva, zásadám kterými se účetnictví řídí – pravdivost, celistvost, prokazatelnost a podstatnost informací a tak dále, základy peněžních toků “Cash Folw”, návratnost, NPV – čistá současná hodnota a asi 15 jednoduchoučkých vzorečků kam stačilo dosazovat ze zadaných informací. Celý rok téměř bez příprav jen s prací v hodině a před zkouškou 2 dny na lehké zopakování tak 5 hodinek dohromady a hurá na dvouhodinovou zkoušku ve formě a/b/c/d a jedna otevřená otázka s použití výše zmíněných vzorečků. Angličtina v matematice a logice není na obtíž, protože čísla a výpočty jsou naštěstí mezinárodní, takže opravdu příjemný a jendoduchý předmět.

 

Managing People at Work

V tomto předmětu jsem osobně bojoval asi nejvíc. Myšlenka je pěkná: učit nás o motivaci a etice na pracovišti, vnitřní politice a pravidlům a jejich dopadu na fungování firmy, různým formám leadershipu a celkově přehled pro nás jako budoucí manažery. Tato teorie byla bohužel předávána primárně v knižní podobě a samostudiu ve kterém, buďme upřímní, nijak nevynikám. Hodinové přednášky se pokoušely shrnout a vyzdvihnout nějaké body, které se lektorům zdály důležité. Knihovna je otevřená 24/7, tak je to opravdu o tom, kolik si člověk z toho chce vzít – přímá úměra :-).

Na základě znalostí získaných z teorie se poté na saminářích diskutovalo mezi dvaceti studetny nad různými současnými manažerskými problémy, jejich řešení a co by se dalo udělat jinak a lépe. Upřímně v seminářích jsme neměli štěstí na lektora, dostali jsme nějakého neškodného afričánka, který moc neuměl zpracovat třídu zahraničních studentů – takže opět člověk dostal tolik, kolik se rozhodl, že získá. Postavili jsme tým čtyř dobrých studentů a pracovali jsme spolu na projektech v nejlepším tempu, kterého jsme byli schopní a bylo to super. Závěrečná zkouška zpočívala v sepsaní eseje o 2500 slovech na současný manažerský problém a jeho řešení spolu s našimi návrhy co by se podle nás dalo udělat lépe + citace. Člověk to mohl psát jak dlouho chtěl, takže byl čas na sesbírání dobrých zdrojů a promyšlení celé práce spolu s perfekcionistickými ambicemi kontroly gramatiky 🙂

 

Business Building Practice

Nejpraktičtěji zaměřený předmět ze všech, složený pouze z dvouhodinového semináře bez přenášek a následné spolupráce týmů ve volném čase. Primárně zaměřeno na práci v týmu a rozvíjení jak osobních dovedností, tak předpokladá a schopností spojených se spoluprácí v týmu. Úplně z počátků se jednalo a představení se navzájem, vytvoření týmů a odpovídání na otázky jako “Jakým zvířetem byste chtěli být?” a následné postupné zrychlování až do fáze třeba “Jako tým máte dvě minuty se shodnout na jednom zvířeti.” A následnou analýzu nad rolemi které jsme na sebe v procesu rozhodování přirozeně vzali. Trošičku teorie a hlobější prozkoumání svých schopností a slabin a následné tři projekty se zpětnou zpětnou vazbou na jejich rozvíjení. Rozhodně velmi zajímavý a velmi praktický předmět pro život.

Zkouška pak spočívala v sepsání 1000 slov sebereflexe, ve které jsme upřímně hodnotili své pokroky a situace ve kterých jsme v týmu trochu bojovali + co jsme si z nich vzali a jak nás to posunulo dál. Vše co jsme se naučili by mělo být na základně osobních předpokladů a ideálně v souladu s literaturou, kterou jsmě měli ke kurzu k dispozici. Vzalo chvilku se zamyslet a všechno sepsat, ale ve výsledku to mělo hlavu a patu a docela dobře se píše o něčem, s čím mám osobní zkušenost. Zatím moje první a jediná známka na univerzitě v Anglii a hned jsem se na škále asi pěti možných známek dostal na tu nejvyšší. Takže rozhodně nejsou dobré známky jenom pro rodilé studenty, ale čekají na nás – hlavně na vás, kteří jste se dostali k těmto článkům a váháte nad studiem v zahraničí – Rozhodně jdětě do toho :-)!

Čtěte také 5 Kroků jak studovat v zahraničí

 

Academic Language Skills

Už jen přidávají možnost pochopit rozdíly v přístupu k informacím a jejich uspořádávání nebo požadavkům na správné použití anglického jazyku v esejích. Máme výborného vyučujícího, který umí odučit ta nejnudnější učiva typu “jak sestavit větu” tak výborně, že opravdu stojí za to chodit na tyto hodiny. Zároveň jsem se v nich dozvěděl pár výborných typů jak si zlepšit známky a získat plusové body jak v samotné struktuře esejí, tak v práci s infomacemi anebo zefektivnění orientace v textu a následné rychlejší čtení.

 

Doufám že se vám článek líbil a myšlíte si že by mohl zaujmout i někoho dalšího, tak ho nezapomeňte lajknout nebo sdílet. Pokud nechcete propásnout příští článek, můžete mi hodit like na Facebookové stránce. A jestli máte nějakou otázku, tak mi rozhodně napište ať už sem do komentářů, nebo na Facebook a já se budu snažit odpovědět co nejdřív!

Mějte se krásně!
Áron – Hlavní redaktor @JustHowCZ

This Post Has 2 Comments

  1. Zní to úžasně; víc praxe než nesmyslného šprtání ❤️

Napsat komentář

Close Menu